بسیاری از افراد در مورد مراجعه به دندانپزشک احساس ترس و ناراحتی می کنند. این به عنوان اضطراب دندان شناخته می شود، و نسبتاً رایج است. برای برخی از افراد، ترس شدید است و باعث می شود به طور کلی از دندانپزشک دوری کنند. متأسفانه، هر چه فرد بیشتر از دندانپزشک دوری کند، احتمال بروز عوارض دندانی بیشتر می شود. مشکلات مربوط به سلامت دهان و دندان می تواند به مشکلات جدی در سلامت کلی تبدیل شود و مراجعه منظم به دندانپزشک را مهم تر می کند. اگر ترس و ناراحتی در مورد مراجعه به دندانپزشک شما را از دریافت مراقبت های مورد نیاز باز می دارد، به این 8 نکته برای مقابله با اضطراب دندان نگاهی بیندازید.

 

1. با دندانپزشک خود در مورد ترس های خود صحبت کنید

یکی از مهم ترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که ترس های خود را آشکارا با دندانپزشک خود در میان بگذارید. این دو کار را انجام خواهد داد. اول، این فرصت را به دندانپزشک می دهد تا به شما کمک کند، و دوم به شما اطلاع می دهد که آیا این دندانپزشک مناسب شما است یا خیر. اگر احساس می‌کنید ترس‌های شما توسط این دندانپزشک نادیده گرفته می‌شود، به احتمال زیاد نمی‌توانید در زمان درمان با آنها احساس راحتی کنید. این ما را به شماره 2 هدایت می کند.

 

2. در صورت نیاز یک دندانپزشک جدید پیدا کنید

اعتماد به دندانپزشک کلید غلبه بر اضطراب دندانی است. هر چه با دندانپزشک خود احساس راحتی بیشتری داشته باشید، شانس بیشتری برای استراحت روی صندلی دندانپزشکی خواهید داشت. اگر به هر دلیلی با دندانپزشک خود ناراحت هستید (به غیر از این که او در وهله اول یک دندانپزشک است)، بهتر است دندانپزشک جدیدی پیدا کنید. معرفی دوستان و خانواده بهترین گزینه برای شماست. اگر کسی را می شناسید که کاملاً دندانپزشک خود را دوست دارد، از آنجا شروع کنید. هنگامی که با یک دندانپزشک جدید ملاقات می کنید، مطمئن شوید که ترس های خود را فوراً در میان بگذارید و به پاسخ آنها توجه دقیق داشته باشید. مهم است که به متخصص بهداشت نیز توجه داشته باشید.

 

3. تکنیک های تمدد اعصاب را تمرین کنید

قبل از قرار ملاقات با دندانپزشک، می تواند به تمرین تکنیک های آرامش بخش مانند یوگا یا مدیتیشن کمک کند. حتی یک دویدن طولانی یا دوچرخه سواری خوب به افزایش آرامش کمک می کند تا زمانی که روی صندلی دندانپزشکی قرار می گیرید، سیستم عصبی شما آرام و ثابت باشد.

 

4. مراقب دندان های خود باشید

اگر در هر قرار ملاقات دندانپزشکی می‌روید که از آخرین ملاقات تمام تلاش خود را برای مراقبت از دندان‌هایتان انجام داده‌اید، به احتمال زیاد نسبت به داشتن یک تجربه خوب امیدوار خواهید بود تا اینکه از تجربه بدی بترسید.

 

5. در تمام قرارهای برنامه ریزی شده خود شرکت کنید

اضطراب دندانپزشکی باعث می شود که بسیاری از افراد قرار ملاقات ها را لغو کنند یا برنامه ریزی آنها را به تعویق بیندازند. اما هر چه بیشتر بدون مراجعه به دندانپزشک خود ادامه دهید، ترس از بازگشت بیشتر خواهید داشت. نه تنها ترس شما در آن زمان افزایش می یابد، بلکه بدون معاینات منظم دندانپزشکی، خطر ابتلا به پوسیدگی یا سایر عوارض دندانی را نیز خواهید داشت. زمانی که تنها شش ماه گذشته است و می‌دانید که به طور مداوم مسواک می‌زنید و نخ دندان می‌کشید، احتمال آرامش روی صندلی بیشتر می‌شود.

 

6. یکی از عزیزان خود را در قرار ملاقات خود همراه داشته باشید

مطالعات نشان داده اند که گرفتن دست یکی از عزیزان در موقعیت های استرس زا می تواند به طور قابل توجهی اضطراب را کاهش دهد. از دندانپزشک خود بپرسید که آیا فرد مورد علاقه شما می تواند شما را در اتاق همراهی کند و در طول عمل دست شما را بگیرد. حضور یکی از عزیزان می تواند به کاهش اضطراب دندان کمک کند حتی اگر با شما وارد اتاق نشود. فقط دانستن اینکه آنها در نزدیکی و در دسترس هستند ممکن است خیال شما را راحت کند.

 

همچنین بخوانید: متخصص ایمپلنت در رشت را می شناسید؟

 

7. یک پتو وزن دار بیاورید

پتوهای سنگین می توانند احساس راحتی و رفاه را در موقعیت های مختلف از جمله صندلی دندانپزشکی افزایش دهند. فشار پتو به فعال شدن سیستم عصبی پاراسمپاتیک شما کمک می کند، که در هنگام استرس ضربان قلب شما را کاهش می دهد. این یک اثر آرام بخش کلی ایجاد می کند که می تواند برای انواع مختلف اضطراب از جمله اضطراب دندانی بسیار مفید باشد.

 

8. از دندانپزشک خود در مورد دندانپزشکی آرام بخش سوال کنید

اگر تمام تلاش خود را برای استراحت روی صندلی دندانپزشکی انجام داده اید، اما هنوز نمی توانید به اندازه کافی بمانید تا درمان مورد نیاز خود را دریافت کنید، ممکن است دندانپزشک شما بتواند داروهای تجویزی را برای آرام کردن و آرامش شما ارائه دهد. آرام بخش خوراکی شامل هیچ سوزن یا تزریقی نمی شود، اما باید از کسی بخواهید که شما را به قرار ملاقاتتان برساند.